Hög sorgdekoration, solfjäderformad

Färgsprakande vecka!
Vi har arbetat med mycket rosa och "mesiga" färdiger så några i klassen önskade färgstarkt och det var precis vad vi fick!
 
Vi fick för första gången göra en begravningsbeställning, dock på låtsas men ändå!
Vår kund ville ha en färgsprakande hög dekoration med dominans av Lime.
Den skulle vara solfjäder formad och efterlikna en av de dekorationer som finns i interfloras begravnings katalog.
 
Klassen fick i uppgift att uppskatta tid och planera hur arbetet skulle utföras.
Total tid 1,5 timme
Material preparering 15 minuter
Grunden 10 minuter
Blomsterisättlning 1 time och 5 minuter.
 
Vi började att göra en skiss som även skulle färgläggas.
Materialet som användes till dekoration nummer 1 var:
 
6 Rosenstav
5 Ros
7 Nejlika
3 Anastasia
5 Lilja
3 Nerine
1 Black tie
 
Teknikerna som jag använde var: Radiell sticktenink och nålning.
Stilarten var dekorativ, blomrik, kontraster, utsmyckat.
I dekorationen fanns det raka linjer, brutna linjer och uppåtsträvande linjer.
 
I den första dekorationen (som jag blev mest nöjd över) missade jag att dominansten skulle vara i lime, därför var dominansen av vinröd och rosa och kontrast till detta blev de gröna stjälkarna och den mörka Black tie, som virades runt en petit och gjorde botten. Jag valde vita nålar som kontrast till denna mörka botten.
Liljorna blev topp och fokusblomman och jag arbetade med asymetri. Jag tycker att färgerna och formen har en bra balans men jag kunde ha arbetat med hela petiten och på så sätt hade blommorna sluppit sitta så tätt, man fick lätt en klänsla av att de var inklämda.
 
Bilder från arbetsprocessen:
Botten virades in i ett blad black tie och nålades fast.
Radiell stickteknik. toppblomman var liljor.
Det slutliga resultatet.
 
Dekoration nummer två, då har jag försökt att få en dominans av lime, pecis som kunden önskat, arbetsprocessen såg lika dan ut som första, men denna gång blev en Anastasian en toppblomma.
Denna dekorationen fick mer nivåskilnader vilket jag själv inte tyckte var lika fint, jag fick till den yttre formen hyfsat bra, men inte lika bra som dekoration nummer 1.
Färdigt resultat av dekoration nummer 2.
 
Dekoration sett från ovan.
 
 
/Stephanie
 
Florist 1, I skolan, Snittblommor | |
Upp