Bidermierbukett

Bidermeiertiden var kring 1830 talet.
 
Buketten är en rund och spetsig bukett som binds i ringar med en yttre krans av grönt.
Detta är en väldigt dyr bukett då mycket meterial krävs.
Jag tyckte det var jätteroligt att binda en bidermierbukett och hoppas att jag kan få chansen att göra en och kanske till och med få sälja en sådan under min tid på praktiken. 
Det är ovanligt att buktikerna har dessa buketter i och med kostnaden för dem, men jag tycker ju att de är riktigt fina ändå.
 
Vår lärare Sara visade oss hur buketten såg ut sedan fick vi göra en egen.
Eftersom vi inte har oändligt med material så var våra några ringar mindre än Saras.
Ungefär såhär kunde en bidermierbukett se ut.
 
 
Och här är min tolkning av samma bukett.
Materialet jag använde mig av var:
Rosa (Ros)
Dianthus (snittnejlika)
Fatsia japonica (aralia blad)
 
Florist 1, Tradition och utveckling | |
Upp