Midsommarkransar

Nu har det ju varit midsommar och egentligen skulle ju detta inlägget ut innan det var dags för alla andra att göra kransar. Jag fick massor av sms under veckan där mina vänner ville veta hur man gjorde. Som tur var så finns det ju redan ett tidigare inlägg då vi gjorde en krans i skolan.
Jag tänkte ändå gå igenom hur jag gjorde kransarna på praktiken.

 

Först började vi med att ta nejliketråd, vi använde oss av två på bredd och lindade in med floratejp, det gick åt 4 trådar totalt, när den var i rätt längd och in tejpad snurrade jag den om en vas så blev stommen rund och fin!
I slutet på varje ände gjorde jag två öglor som jag fäste i varandra och sedan tejpade in.

Jag plockade isär blommorna ganska rijält. Jag gjorde totalt fem stycken och det blev nästan lite långtråkigt efter den fjärde.

Hur som heslt så började jag med ett litet knippe av grönt (ruscus eller blåbärsris) + blomman, (chryssanthemum och brudsjölja bland annat). Sedan tog jag myrtentråd och virade runt, sedan fortsätter man att göra små knippen hela vägen runt. I slutet av kransen är det viktigt att de inte blir en grop, därför lägger man blommorna åt båda hållen och virar runt och sedan "syr man fast" tråden, det är viktigt att man inte sticker sig på tråden så det är lite pilligt att få det bra  :)

Här kommer lite bilder på kransar som jag gjorde:

 
 
 

Kram på er!
 
Florist 1 | |
Upp