Buketter och samplanteringar.

Hallå!
Idag var det leverans av blonsterbilarna. 
Det kommer tre stycken på tisdagar :)
Första lastbilen var på plats redan innan jag kom till praktiken så det var bara att sätta igång att snitta. 
De påstod att de inte var så mycket, och de var de kanske inte men jag höll ändå på konstant mellan 10 och 1! 
Några nya snitt kom in, bland annat Pion, clematis och så hade de beställt hem kronärtskocka (!) Det var något de tog hem ca två gånger per år. 
Just nu har jag svårt att se framför mig hur en bukett med dem kommer att se ut men jag litar på att dom vet vad dom gör.
Efter allt snittande fick jag göra ett par samplanteringar, både till butiken och förbeställd av kund. 
Det sista jag gjorde för dagen var buketter till morgondagens valborgsfirande. I morgon skulle jag få göra ytterligare några buketter. 


Alstromeria, rosor, mastixbuske, krysantemum. 
Detta är en rundbunden bukett men här kallar de det för att 'kvasta'.  Färgerna går i lime och rosa, spiralteknik och lågt bindatälle.
 


Plantering förbeställd av kund.
Murgröna (hedera) , Lewisia cotyledon, Dipladenia sanderi.
 
 
Latin: Lewisia Cotyledon
Svenskt namn: Lewisia
Färg : Rosa, gul vit, orange
Blomningstid: april - augusti
Läge: Soligt
Höjd: 10-15 cm 
Vattentemp: ljummet
Näring: halv dos
 
 
Latin: Depladenia Sanderi
Svenskt namn: Bägarranka
Färg: Rosa, vit Röd
Säsong: April - september
Höjd: upp till 4,5 meter
Näring: halv dos
Vattentrmp: ljummet
 
Florist 1, Snittblommor, Uteväxter, butik | |
#1 - - malin:

Hej va fina planteringar o buketter du gjort. Min dekoration är gjord i en vas med förhöjd stickmassa och murgröna rankor. Kvistrosorna är fastsatta med den.nålar och murgrönan oxå. Den ska med på mässa nästa vecka. Ha en fin helg. Kram

#2 - - Sara Gustavsson:

Härliga buketter du gjort, men inte är de väl lösbundna hoppas jag, fast och stabilt bindställe ska det ju vara :)
Glöm inte av uppgiften att skriva om snitt och krukväxter deras skötsel, namn, säsong, färg osv. och lägg in de under kategorierna krukväxter och snittblommor.
/ Sara

Svar: Men de säger lösbundna buketter till mig?? Vad heter de annars då? Nepp, har inte glömt, de står nedskriva på papper och väntar på att få komma in i bloggen!
Stephanie

Upp