Sorgdekorationer

I torsdags, sista veckan innan självstudieveckan var det åter igen dags för sorgbinderi.
Jag fick göra både formbinderi, en låg sorgdekoration och handbuketter.

Jag startade dagen med handbuketterna, en Ros + fontängräs. Rosens färg varierade från familj till familj. Hela begravningen gick i pastell färger, mycket lila, vit, och rosa (ungefär som hästskon nedan.

Efter handbuketterna gjorde jag hästskon, med enbart rosor och den gick på ungefär 2200kr. Det var ganska svårt att bara använda sig av rosor. 
Jag tog några kvisttosor till min hjälp att fylla i småhål.
Det är viktigt att tänka på hur rosen sticks ner så den inte helt plötligt tittar åt 'fel håll' samtidigt som inte alla rosor tuttar rakt upp. Någonstans ska man få en bra balans.
Det tog lite tid och jag kände mig stressad när jag hade stuckit fel några gånger. 
Resultatet blev dock väldigt bra och jag är jättenöjd med min hästsko!

Oasismassan

Originalet ur unterfloras begravningsbok


Mitt resultat. 


Precis när jag skulle börja med min låga sorgdekoration kon Marie på att vi hade missat ett bud som skulle iväg. En härlig sommarplantering för 400kr. Det blev en heders, blå hortensia + mini calandiva, dekorerad med såna där 'bambupinnar'.

Dåså. Sista arbetet, en låg sorgdekoration. Det var jättesvårt, och stressigt precis innan jag skulle sluta. Resultatet blev okej (jag tyckte inte all originalet va fint för övrigt). Min dekoration blev inte så jättelikt men jah tror ändå att kunden blev nöjd med det som levererades.


Jag började med att placera ut germinin, sen satte jag i daggkåpa (vilket jag inte skulle gjort, så satte i lite grann och fortsatte sedan med nejlikorna och santinin i stället. Sist på med de sista av daggkåpan + lite läderblad.


Dekorationen sett framifrån

Sett från sidan

Andra sidan 


Baksidan

Baksidan kan kännas en aning tvärt avslutad och lite tråkig. Men som namnet tyder är detta en baksida och ska vara just så där tvärt avslutad. 

Nu tar jag en veckas välbehövlig paus och sedan laddar jag om inför ännumer kunskap! 
Och så laddar jag också för att få ihop den där i mina egna ord - hemska tradition och utvecklings uppgiften !


Massa kramar, Stephanie 
Florist 1, butik | |
Upp