Buketter vecka 20.

Denna veckan har jag hunnit med att göra så mycket! :)
På måndagen började vi med att städa igenom och vattna allt i butiken. Efter det kände jag för att göra något roligare och fick tag i lite gamla blommor som jag gjorde buketter av. Det är mycket populärt med Lime och rosa i Hjo, så de är ofta de färgerna som jag arbetar med. Men jag hittade även lite gula blommor som blev en fin bukett.
Rosa Germini, Alstromeria, Pioner, kryssantemum samt salall blad.
Rosa är en valör till röd och kontrast till röd är grön, därför passar dessa färger välsigt bra ihop.
Marie bollade lite tanka med mig efteråt och hon undrade om vi hade pratat om grupperingar. Det har vi säkerligen gjort någon gång men jag hade inte alls det i tanken när jag gjorde buketter.
Tanken är att man inte ska sprida ut blommorna åt alla håll och kanter i en bukett utan försöka gruppera färgerna för att få en mer harmonisk bukett.
Denna bukett är bunen med spiralteknik.
 
Här tänkte jag komplementfärger, den blå/lila Clematisen är komplementfärg till det gula, men eftersom blommorna stått ett tag så var de väldigt sköra när jag använde dem och några blommor föll bort under tiden. Då kom jag på att jag kunde dekorera buketten med en gammal Orkide som stod i fönstert. Detta ger buketten en ännu mer dekorativ känsla och hjälper upp Clematisen (som knappt syns i buketten).
Formen är inte helt rund, de finns helt klart förbättringar att göra. Även denna är spiralbunden.
 
Tisdagen fick vi som vanligt snitt, jag tyckte det var väligt mycket snitt den här gången så det var bara att sätta igång direkt!
 
 
 
Denna helgen har Hjo lite evenemang och extra erbjudanden i butiken, därför gjorde vi extra många buketter!
Jag tycker att det är svårt att göra billiga buketter stora (Kvastar) som vi kallar dem, därför ville jag naturligtvis ge mig på den uppgiften. Jag tycker också att det är lite svårt att arbeta med Anastasian och då var detta också ett självklart val eftersom jag vill bli bättre!
 
Dessa tre buketter har samma antal blommor och grönt. Mitt jobb för dagen var att dels få en rund yttre form och mycket volym på buketten.
buketten längst till vänster är bukett nummer ett, inte fullt lika stor som buketten längst till höger som är den sista buketten jag gjorde i samma stil. Visst är det häfligt att se utvecklingen? Jag känner mig snäppet säkrare på denna uppgiften nu, men jag har kvar att öva!
Som ni ser, rosa och lime!
 
I buketterna hittar ni:
Pistacia Lentiscus
Alstroemeria
Rosa
Chrysanthemum
Anastasia
Silkespapper + snöre
 
Innan Elin gick hem gjorde hon en Nivåbukett och sedan gjorde jag två lika dana.
I dessa använde jag :
Black tie
Dianthus
Allium gigantemum
Asparagus plumosus
 
dessa buketter kan man antingen använda spiralteknik eller praralell. Jag använde mig av spiralteknik.
 
Sista buketten för dagen blev två Hortensiabuketter.
i mitten placerades en ros, paralellt sticks den ner, sedan tog jag en kvist med Clematis och vid sidan av satte jag ett aspedistrablad. Enkel och härlig bukett, hyfsat lätt att göra, och den blir fyllig med väldigt få blommor.
 
Torsdagseftermiddagen avslutade jag och Marie med begravning. Hon gjorde en Kistbukett och två höga dekorationer. Det var ont om tid och därför hann jag inte göra någon, men jag ska göra en egen på måndag (Dock ska inte den ut till kund men jag får chans att öva!)
 
 
Kramar!!!
 
Florist 1, Snittblommor | |
#1 - - Marie:

Vad mycket du har fått göra, roligt!!
Vilka fina nivå buketter, läckra färger ihop, och effektfullt
Med de olika färgerna och blommorna.:-)

Svar: Tack Marie! Ja dom blev verkligen läckra!
Stephanie

Upp