Brudbukett

Idag fick jag inuppgift att göra en brudbukett. Den skulle vara så "vanlig" att ingen skulle mörka att det var en brudbukett.
Detta är ett hemligt bröllop som kommer att äga rum tillsammans med ett dop. Tanken är att buketten ska stå framme vid kyrkan och att bruden sedan tar fram buketten och det blir en vigsel! Superkul!

Material :
Nejlika - dianthus 
Jättedagkåpa - alchemilla mollis
Alströmeria - alstromeria
Fontängräs - 
Krysantemum - chrysantemum morifolium
Dekorationsnålar
Floratejp
Sidenband

Jag började med materialprepareringen, det är ju viktigt i en brudbukett. Tog bort blad och andra skavanker på stjälkarna.
Det var svårt att få till balansen, jag fick endel hjälp av Marie men jag var ändå med på ett hörn och gjorde detta så jag anser att den är gjord av mig, bland annat!
Alstromerian är placerad i en trekant, daggkåpan är återkommande genom hela buketten, nejlikan är placerad asymmetrisk och för att ljusa upp buketten något användes det vita kryss. 
Fontängräset gör buketten lekande så de sticker upp över de andra blommorna, lika så med daggkåpan. Den varierar i hög för att få lekande känsla och rörelse.  Buketten är 90 grader vinkel, bindstället sitter långt upp men jag har ändå valt att ha lite luft emellan blommorna (kundens önskan).

När jag kände mig nöjd över bågformen och placeringarna av materialet skulle stjälkarna floratejpas, jahbtejpade enhands bredd + 1 cm.



Elin hjälpte mig med bandet, de var lite pilligt och beslöt mig för att se och lära. Man står som en hök över henne när hon grejar.
Man börjar med bandet längst ner och går uppåt. Väl uppe vek Elin in kanten på bandet och fäste det med två vita nålar.

Snygg detalj med nålarna, enkelt och elegant. Dekorativt.

Så här blev resultatet, nu ska den stå i vatten över natten och därför kortades inte stjälkarna av till rätt längd, detta gör Marie precis innan hon lämnar den till bruden.
En bild på formen, den blev rund och fin, välbalanserad, lagom tät. Mycket nöjd! 
Nästa gång tänkte jag klara av det helt på egen hand!

Florist 1, butik | |
#1 - - Sofia Olsson:

Åh vilken fin:)

Svar: Tack! :)
Stephanie

#2 - - Anonym:

Mycket fint likaså din sorgbukett!
/Sara

#3 - - liselott:

Jätte tjusig :)

Upp