Formal linjär dekoration.

Denna veckan, sista veckan innan det är dags för APL hade vi ett "slutprov" eller ett test för att visa hur vi ligger till och vad vi behöver träna mer på.
vi har fått tre stycken praktiska uppgifter att göra och förra veckans hemstudier hade vi tid att förbereda oss.

Uppgifterna var:

En formal linjär dekoration i kruka
En Bukett
En hög sorgdekoration

Jag började med min formal linjära dekoration

Material:
Ranunculus asiaticus – Ranunkel
Aspedistra elatior – Aspedistra
Ormhassel

  
 
Jag börjar med att skära till och blötlägga oasis så att blommorna kan suga vatten.
Sedan placerar jag Aspedistra bladet strax bakom mitten av krukan. Därefter placeras ormhassel i mitten och där emellan sticker jag ner en Ranunkel.
Allt material stick i med paralell stickteknik. Jag placerar en stor Ranunkel i botten av dekorationen för att skapa ett blickfång och sedan två små knoppar som skapar lite liv och rörelser. Formal linjär är "less is more", lite men effektfull. Och detta får man genom stora kontraster. Dels mellan färger och rörelser.
Det gröna bladet och den cerisa Ranunkeln är kontraster till varandra, och ormhasselns lekande rörelser bryter av mit bladets raka och uppåtsträvande linjer.
 
De vita stenarna i botten blir även det en kontrast till den möra krukan och de mörka tonerna i blommorna oh bladet.
 
Florist 1, I skolan | |
Upp